donderdag 22 juli 2010

Vancouver 2010

Weblog 21 juli

Wat is wel en niet bewezen?
Geloof niet alles wat je leest. Dat vertelde vandaag Mark Marschark. Hij liet diverse aannames zien, die hebben geleid tot veranderingen in het onderwijs. Voor verschillende aannames bestaat echter geen bewijs. En soms is bewijs slechts geldig voor een heel kleine groep. Dove kinderen van nu zijn anders dan die van tien jaar geleden. Dus onderzoek van een aantal jaren geleden heeft maar een beperkte geldigheid en is vaak niet van toepassing op kinderen van nu.
Eén van de niet bewezen aannames is bijvoorbeeld dat dove kinderen allemaal met een laag leesniveau (van 8 à 9 jaar) de school verlaten. Het blijkt dat zeker de helft van de dove kinderen een goed leesniveau bereikt. Omdat de andere helft juist slecht scoort komt het gemiddelde erg laag uit. Maar we moeten niet vergeten om met de goed presterende dove leerlingen hoge doelen voor het lezen te stellen.

Marschark gaf aan dat dove kinderen geen horende kinderen zijn, die niet kunnen horen. Dove kinderen ontwikkelen zich anders dan horende kinderen ook al krijgen ze via CI of gebaren toegang tot een taal. Zo hebben dove kinderen altijd meer moeite met probleemoplossing dan horende kinderen. Leerkrachten hebben lage verwachtingen van dove leerlingen dus leveren al snel de oplossing voor een probleem, zodat de dove leerling dit niet zelf hoeft uit te vinden. Verder hebben dove leerlingen te weinig mogelijkheden voor incidenteel leren, zodat ze oplossingen uit de ene situatie niet kunnen vertalen naar andere situaties.
Marschark pleit voor meer dovenscholen en meer leraren dovenonderwijs. Zij kunnen aan leraren in het regulier onderwijs leren hoge doelen te stellen en de achterstand van dove leerlingen leren interpreteren.

Een van de aannames die inmiddels wel bewezen zijn is dat het niveau van gesproken of gebarentaal voorafgaande aan implantatie een voorspeller is voor schoolse vaardigheden na implementatie en met name voor mogelijk succes bij lezen.
Uit het publiek werd aan Marschark de vraag gesteld of bij onderzoek naar dovenonderwijs niet uit moet gaan van eigen normen voor doven. Marschark was daar duidelijk in: het heeft geen zin om doven met doven te vergelijken als ze uiteindelijk toch in de maatschappij moeten concurreren met normen van horenden. Marschark vindt daarom dat je altijd een hoog ambitieniveau moet hebben voor doven, waarbij je reguliere, horende, normen gebruikt.

Technologie
Onze kennis over wat er mogelijk is via moderne media is veel te beperkt, vindt onder andere Antti Raik uit Finland. We kunnen veel meer gebruik maken van moderne technologieën. Dat gaat over digitaal lesmateriaal, over het digitaal beschikbaar stellen van een sociale kaart voor ouders en andere cliënten, het kennis nemen van ervaringen van anderen die in een zelfde situatie verkeren en het ontwikkelen van nieuwe kennis in samenwerking met anderen via bijvoorbeeld sociale media op het internet.

Fantasie
Emmanouela Terlektsi (Birmingham)heeft onderzocht of dove kinderen minder fantasie hebben dan horende kinderen. Er blijkt geen verschil te zijn tussen horende en dove kinderen bij het inleven in een denkbeeldige situatie of een denkbeeldig figuur. Dat inbeeldingsvermogen is dus in het onderwijs te gebruiken.

Informed consent: vervolg
In verschillende lezingen vandaag kwam het item ‘informed consent’ van gisteren weer terug.
Het is bijvoorbeeld goed om advies te geven en vervolgens de ouders de keuze te laten om dat advies al dan niet op te volgen. Voor ouders is het maken van een keuze lastig omdat het voor hen soms een keuze uit twee onmogelijkheden is.
Een ouder is kwetsbaar als zijn of haar kind met beperking jong is én op momenten dat er een belangrijke keuze moet worden gemaakt, bijvoorbeeld de schoolkeuze. Wat betekent kwetsbaarheid van ouders voor professionals? Op zo’n moment is het goed om in gesprek met ouders de kwetsbaarheid te verkennen en je expertise ten dienste van de ouder te stellen. Als ouders dan iets anders kiezen dan je als expert effectief vindt, ga je ouders steunen en spreek je een evaluatiemoment na bijvoorbeeld drie maanden af waarbij én expert en ouders de mogelijkheid hebben om hun oordeel bij te stellen, afhankelijk van hoe het dan met het kind gaat.

ICED 2015
Vandaag maakte de organisatie bekend dat het volgende congres in 2015 door de Universiteit van Patras in Griekenland wordt georganiseerd. Het congres zal dan in juni plaatsvinden. De data worden later bekend gemaakt. De openingsceremonie zal in het theater van Epidaurus worden gehouden. De lezingen worden gehouden in de gebouwen van de universiteit.
www.iced2015.upatras.gr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten